نقدینگی یک هزار و ۴۸۹ هزار میلیارد تومان شد

بانک مرکزی نقدینگی در بهمن‌ماه سال گذشته را بیش از یک هزار و ۴۸۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، 8/18 درصد رشد داشته است.
بانک مرکزی با انتشار گزیده‌ آمارهای اقتصادی در بهمن‌ماه سال گذشته، حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۴۸۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، 8/18 درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ نیز ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
حجم پول در این دوره به 1/1853 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به بهمن‌ماه سال قبل از آن 3/19 و نسبت به اسفندماه سال ۹۵ به میزان 7/13 درصد رشد یافته است. میزان شبه‌پول در گزیده‌های آماری منتشر شده در بهمن‌ماه سال قبل به 3/13043هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه ۹۵ هم 6/19 درصد رشد داشته است.بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی را در بهمن‌ماه سال قبل ۱۰۴۶۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده که به نسبت اسفندماه سال قبل از آن ۱۴ درصد و به نسبت مدت مشابه سال ۹۵ نیز 6/16 درصد افزایش را نشان می‌دهد.بر اساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در بهمن‌ماه سال قبل 2/7192 هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش و نسبت به اسفندماه ۹۵، 5/23 درصد رشد یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی7/2588 هزار میلیارد ریال است که نسبت به بهمن‌ماه سال ۹۵ به میزان 2/23 درصد و نسبت به اسفندماه سال ۹۵ نیز 8/17 رشد نشان می‌دهد.جداول گزیده‌های آماری منتشر شده نشان می‌دهد که دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال قبل به 2/3963 هزار میلیارد ریال رسیده که افزایشی 8/16 درصدی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۵ داشته است؛ این رقم در مقایسه با بهمن‌ماه ۹۵ نیز به 1/17 درصد افزایش یافته است.
همچنین براساس این گزارش، میزان بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال قبل ۱۹۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال قبل از آن، 3/31 درصد و همچنین نسبت به بهمن‌ماه سال ۹۵ نیز 4/28 درصد افزایش یافته است.